Obsługa ogumienia jest typową usługą sezonową wynikającą ze zmian pór roku. Sezonowy charakter obsługi sprawia, że dochodzi do okresowego spiętrzenia prac w warsztatach zajmujących się zmiana ogumienia. Nawet w warsztatach specjalizujących się w serwisie ogumienia trudno uniknąć wydłużonych kolejek i odległych terminów. Podobnie wygląda sytuacja w Autoryzowanych Stacjach Obsługi (ASO), które oferują szereg innych obsług i “nie nastawiają się” wyłącznie na obsługę ogumienia. Można wyróżnić dwie charakterystyczne grupy użytkowników urządzeń do obsługi ogumienia: warsztaty “niezależne” (specjalizowane) oraz wspomniane już autoryzowane serwisy ASO.
Decydując się urządzenie służące do obsługi ogumienia, warto wybrać urządzenie, które będzie najlepiej dobrane do specyfiki i wymagań konkretnego warsztatu. W celu lepszego uświadomienia sobie różnic i podobieństw prześledźmy potrzeby, które mogą pojawić się w ASO i w warsztacie niezależnym, Serwis ASO musi posiadać stanowisko do obsługi/naprawy (wymiany) ogumienia, ponieważ wymagają tego przepisy związane z autoryzacją. Każdy przychodzący do ASO klient powinien mieć możliwość wykonania pełnego zakresu obsługi, aby nie korzystał z usług warsztatu konkurującego. Urządzenia kupowane przez serwisy ASO powinny spełniać wytyczne centrali, które często określają markę i typ urządzenia. Serwis ASO, “nie nastawia się” na obsługę ogumienia, chociaż będzie starać się obsłużyć każdego swojego klienta. Zakres wykonywanych usług najczęściej ogranicza się do wymiany opon i dokonywania drobnych napraw. Warsztat oponiarski “żyje z opon”. Niezależny warsztat często jest firmą rodzinną, niekiedy o wieloletniej tradycji, której zależy na wysokiej jakością obsługi, krótkim czasie oczekiwania, dogodnych godzinach pracy oraz możliwości wykonywania napraw w jak najszerszym zakresie. Właściciele warsztatu są jednocześnie użytkownikami urządzeń (lub jeszcze niedawno nimi byli) i dokładnie wiedzą, jakie parametry powinien spełniać kupowany sprzęt. Warsztat oponiarski to najczęściej firmą dobrze znana w swojej okolicy, posiadającą lojalną grupę klientów, która poleca usługi warsztatu kolejnym osobom. Z tego powodu niezależne warsztaty, chcąc utrzymać dotychczasowych wieloletnich klientów oraz pozyskać nowych, starają się świadczyć usługi na najwyższym możliwym poziomie. W niezależnym warsztacie znajduje się wiele urządzeń różnych marek (właściciel/użytkownik zdążył się więc już przekonać, która z nich spełnia jego oczekiwania). Warsztat niezależny przejmuje na siebie cały ciężar “sezonowości” obsługi ogumienia. Każdy klient jest dla niego ważny, każdy powinien być obsłużony szybko i dobrze.
Urządzenia oferowane do każdego z wymienionych rodzajów warsztatów, pomimo że spełniają taka samą funkcję, będą posiadać inną specyfikację. Odmienna specyfika pracy sprawia, że w przypadku ASO potrzebny będzie raczej zestaw urządzeń uniwersalnych, zapewniających obsługę kół/opon pojazdów danego producenta. Wybór producenta urządzenia do serwisu opon lub nawet konkretnego modelu urządzenia będzie wynikał z zaleceń producenta samochodu, a operatorowi urządzenia nie pozostanie nic innego jak tylko stosować się do zaleceń producenta. Zdarzają się również sytuacje, kiedy serwis ASO ma całkowitą swobodę w doborze urządzenia. W takiej sytuacji często podstawowym kryterium wyboru sprzętu okazuje się cena i dążenie do jak największych oszczędności związanych z zakupem sprzętu. W ASO osoba odpowiedzialna za zakup urządzeń i ich przyszły użytkownik, to nie jest ta sama osoba. Jeśli serwis ASO nie jest zobowiązany wytycznymi do zakupu konkretnego urządzenia, często występuje sytuacja, w której osoba odpowiadająca za zakupy stara się zaoszczędzić, będąc przekonanym że “liczy się sztuka”, że wystarczy kupić (jakąś) wyważarkę, montażownicę oraz inne wyposażenie. W ASO dominuje przekonanie, że i tak “nie zarabia się” na naprawie ogumienia, więc nie warto inwestować w wysokiej klasy sprzęt. Wystarczy, że wyważarka jest (liczy się sztuka – dosłownie i w przenośni, ponieważ rzadkością są stacje, w których występuje więcej niż jedna wyważarka lub montażownica), a klient i tak pewnie pojedzie do specjalistycznego warsztatu. Takie przekonanie jest w części uzasadnione, zdarzają się jednak sytuacje, w których ASO, nie mając odpowiedniej klasy urządzeń, nie jest w stanie skontrolować i naprawić opon swojego klienta i zawozi się do wyspecjalizowanego warsztatu, w którym wykonywana jest specjalistyczna diagnoza i naprawa.
Formę pośrednią pomiędzy opisanymi typami serwisów ogumienia stanowią stacje obsługi tzw. szybkie serwisy, które wykonują dużą liczbę usług polegających głównie na wymianie opon. W sezonie obciążenie pracą w takich punktach jest bardzo wysokie, a czas oczekiwania na serwis opon może przekraczać 7 dni. W tego typu warsztatach najważniejsza jest szybkość obsługi, dlatego często wyposażane są w “podwójne zestawy” urządzeń (wyważarka + montażownica, czasem myjka do kół) a podstawowym kryterium wyboru jest efektywność. W przypadku klasycznego warsztatu oponiarskiego, każde urządzenie jest narzędziem pracy, które powinno przynosić zysk, być niezawodne, wydajne, oszczędne w użytkowaniu i eksploatacji. Ważna jest również ergonomia pracy, na którą składają się: wygoda obsługi, maksymalnie prosty prosta procedura serwisowa, automatyzacja i wspomaganie prac wymagających siły za pomocą pneumatycznych głowic montażowych i podajników. Różnica kilku centymetrów w położeniu dźwigni, pokrętła lub wyłącznika, niewyczuwalna podczas pierwszych kwadransów pracy, z czasem staje się przyczyną narastającego zmęczenia i poczucia uciążliwości pracy, które mogą prowadzić do wypadku lub choroby zawodowej.
Dla warsztatu oponiarskiego ważne jest również posługiwanie się urządzeniami, które potrafią obsłużyć określony typ kół, np. tylko felgi stalowe lub aluminiowe itp. Warto również podkreślić, że klientem warsztatu oponiarskiego mogą być tzw. trudne przypadki: koła o nietypowych parametrach, uszkodzone felgi, uszkodzone opony. Takie problematyczne koła trafiają do warsztatu specjalistycznego w nadziei, że tylko taki warsztat potrafi je naprawić. Podobnie wygląda specyfika obsługi kół samochodów tuningowanych, wymagająca specjalizowanego oprzyrządowania, w które nie będzie wyposażony żaden z omówionych wcześniej warsztatów.
Firma Sosnowski świadoma specyfiki prac wykonywanych w każdym z opisanych typów warsztatów zgodnie ze swoją dewizą “Teraz masz wybór…”, oferuje urządzenia do obsługi ogumienia dopasowane do specyfiki pracy każdego warsztatu zajmującego się serwisem ogumienia. Każde z urządzeń do serwisu ogumienia, poza typowymi możliwościami, oferuje inny poziom zaawansowania technicznego, przekładający się na wykonanie obsługi zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami użytkownika.
po zamknięciu, znajdziesz listę zawsze w dolnym prawym rogu ekranu
Twoja lista jest pusta. Uzupełnisz ją, klikając przycisk "Zapytaj o ofertę" na karcie produktu.