Carglass® i ATU (niemiecka niezależna sieć serwisów samochodowych) pozywają Fiat Chrysler do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) za wprowadzenie szyfrowania interfejsu ODB.
Wg ATU i Carglass® dalsze świadczenie usług przez przedsiębiorstwa takie jak ATU i Carglass® może zostać uzależnione od podpisania dodatkowych umów z producentami samochodów. Już dziś około 30% wszystkich pojazdów po wymianie przedniej szyby wymaga kalibracji systemu ADAS z wykorzystaniem interfejsu OBD, a liczba ta stale rośnie. Podobnie przy wymianie klocków hamulcowych może być wymagany dostęp przez interfejs OBD do sterownika elektrycznego hamulca postojowego w celu rozwarcia zacisków.
Aktualnie dostęp do systemów pojazdu uzyskiwany jest za pomocą powszechnie stosowanych urządzeń diagnostycznych. Wprowadzenie szyfrowania interfejsu OBD może pozbawić niezależne warsztaty i serwisy dostępu do systemów pojazdu oraz naruszać zbiorowy interes konsumentów. Efektem zmian będzie ograniczenie wyboru konsumentów wyłącznie do autoryzowanych serwisów, co z kolei doprowadzi do wzrostu cen usług serwisowo-diagnostycznych oraz składek ubezpieczeniowych.
Wg ATU i Carglass® szyfrowanie interfejsu ODB, czyli celowe ograniczanie dostępu do systemów pojazdu jest niezgodne z europejskimi przepisami gwarantującymi każdemu podmiotowi warunki wolnej konkurencji na rynku części zamiennych oraz swobodę wyboru dla konsumentów.
ATU i Carglass® zdecydowały o zwróceniu się do Sądu Okręgowego w Kolonii w sprawie przeciwko Fiat Chrysler (FCA Italy SpA) o rozstrzygnięcie kwesti, czy warunki nałożone przez FCA w celu aktywacji portu OBD, czyli osobista rejestracja mechanika w FCA i wymóg uiszczenia opłaty licencyjnej za otwarcie portu i/lub połączenia internetowego, są dopuszczalne na mocy prawa UE.
Ponieważ sprawa dotyczy interpretacji rozporządzenia UE, a konkretnie rozporządzenia (UE) 2018/858, Sąd Okręgowy w Kolonii podjął decyzję o jej skierowaniu do ETS (sprawa w ETS nr C-296/22).
Zarówno ATU, jak i Carglass® z zadowoleniem przyjmują decyzję Sądu Okręgowego w Kolonii. Według powodów, orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) okaże się wiążące dla całej branży motoryzacyjnej, zarówno producentów, jak i niezależnych podmiotów. Obie firmy są reprezentowane przez międzynarodową biuro prawne Osborne Clarke..
Do czasu rozstrzygnięcia sporu, problem udaje się ominąć, korzystając z urządzeń do diagnostyki pojazdowej i kalibracji ADAS z aktywną funkcją odblokowania bramki bezpieczeństwa FCA, np. tester MAHLE Tech Pro oraz urządzenie do kalibracji MAHLE TechPRO Digital ADAS.
po zamknięciu, znajdziesz listę zawsze w dolnym prawym rogu ekranu
Twoja lista jest pusta. Uzupełnisz ją, klikając przycisk "Zapytaj o ofertę" na karcie produktu.