Serwisowanie układu klimatyzacji

Jak serwisować klimatyzację?

Zaniedbana klimatyzacja jest źródłem wirusów, bakterii i niemiłej woni, wydobywającej się z nawiewów.

Serwisowanie klimatyzacji w nowych lub kilkuletnich samochodach polega na odessaniu przy pomocy specjalnego urządzenia, jak np. stacja do serwisu klimatyzacji Mahle ACX, mieszaniny czynnika chłodniczego z olejem z układu klimatyzacji. W starszych pojazdach czynnik chłodniczy posiada oznaczenie R134A, w nowszych R1234yf. Zużyty olej jest separowany a sam czynnik ważony i w sytuacji stwierdzenia ubytku, uzupełniany. Po odessaniu całego czynnika z olejem w układzie zostaje wytworzona próżnia, która osusza i usuwa resztki wilgoci. Po osuszeniu układu uzupełniony czynnik razem ze świeżym olejem jest „zaciągany” z powrotem do układu za pomocą zjawiska różnicy ciśnień pomiędzy próżnią w układzie klimatyzacji a ciśnieniem atmosferycznym.

Jakość osuszania układu klimatyzacji w dużym stopniu zależy od jakości i czasu utrzymywanej w układzie próżni. Pompy HPV (High Performance Vacuum) o bardzo wysokiej szczelności potrafią wytwarzać podciśnienie rzędu 0,02 mbar (do 150 razy efektywniejsze w porównaniu z pompami najczęściej spotykanymi pompami wydajnościowymi). Ciśnienie 0,02 mbar w pompach wysoko szczelnych zapewnia do 50% szybsze i  efektywniejsze osuszenie układu. Przy temperaturze -20°C, w pompach wydajnościowych woda wciąż jest wodą, w pompach HPV została już dawno odparowana.

Na koniec warto przeprowadzić dezynfekcję układu klimatyzacji w celu pozbycia się ewentualnych grzybów, bakterii i drobnoustrojów za pomocą urządzenia do ozonowania. Przed rozpoczęciem ozonowania w pojeździe należy uruchomić silnik, uruchomić klimatyzację i włączyć zamknięty obieg powietrza.

W przypadku serwisowania klimatyzacji w pojazdach elektrycznych należy pamiętać o zastosowaniu oleju, który nie przewodzi prądu. Olej nieprzewodzący prądu posiada oznaczenie POE, olej stosowany w pojazdach spalinowych posiada oznaczenie PAG.

Po zakończonym serwisie klimatyzacji bezwzględnie należy wymienić filtr kabinowy. Widocznymi objawami zużycia filtra kabinowego jest gromadzenie się pary na szybach samochodu. Brudny filtr kabinowy przyczynia się do alergii, bólów gardła, kaszlu. Jeśli klient warsztatu ma obiekcje, bo chce „zaoszczędzić” na wymianie filtra, zazwyczaj wystarczy pokazać zużyty. Nic nie działa na wyobraźnię tak dobrze jak zużyty filtr kabinowy.

Większość dobrych urządzeń do serwisowania klimatyzacji samochodowej, np. Mahle ACX umożliwiają wykonanie testu szczelności całego układu klimatyzacji.  Nawet w nowych pojazdach układ klimatyzacji może się rozszczelnić co prowadzi do ulatniania się czynnika. Ubytki czynnika chłodniczego na poziomie 10% w skali roku są trudne do zauważenia, natomiast konsekwencje okazują sie bardzo poważne, włącznie z uszkodzeniem najdroższego komponentu układu – sprężarki. Co więcej, w razie jej uszkodzenia trzeba liczyć się z zanieczyszczeniem całego układu np. opiłkami z zatartej sprężarki. W takiej sytuacji wymiana kompresora i płukanie całego układu może okazać się bardzo kosztowne.

Twoja lista produktów

po zamknięciu, znajdziesz listę zawsze w dolnym prawym rogu ekranu

Twoja lista jest pusta. Uzupełnisz ją, klikając przycisk "Zapytaj o ofertę" na karcie produktu.

Aby wysłać zapytanie podaj dane:

niewymagane
prosimy Cię o kod pocztowy, aby skierować Twoje zapytanie do właściwego doradcy
0