Standardowo klimatyzację w samochodzie powinno się serwisować przynajmniej raz w roku np urządzeniem do serwisu klimatyzacji Mahle ACX. Jednak w przypadku filtra kabinowego, większość producentów zaleca częstrze wymiany. Przykładowo, Grupa UFI Filters zaleca wymianę filtra kabinowego co 15 tys. km, a na obszarach o szczególnym zanieczyszczeniu jeszcze częściej.
Wyróżnia się dwa rodzaje filtrów kabinowych, filtry cząstek stałych i filtry z węglem aktywnym. W przypadku pierwszego typu filtra do filtracji wykorzystywane są włókniny warstwowe. Jakość takiego filtra zależy głównie od zastosowanych warstw i struktury włókien. Takie filtry oczyszczają powietrze z kurzu, pyłków oraz zarodników.
Filtry węglowe posiadają dodatkową warstwę z aktywnym węglem. Filtry węglowe poza oczyszczaniem powietrza z cząstek stałych dodatkowo pochłaniają zanieczyszczenia gazowe (przede wszystkim związki azotu i siarki, węglowodory) oraz niwelują nieprzyjemne zapachy.
Zużyty filtr kabinowy powoduje alergie, bóle gardła, kaszel i skraplanie pary na szybach oraz obniża czujność kierowcy. Przed wymianą filtra należy oczyścić jego obudowę ze zgromadzonego brudu, a nawet zdezynfekować sprayem antybakteryjnym. Warto pamiętać, że położenie filtra zależy od modelu samochodu, dlatego w przypadku różnych samochodów procedury demontażu i montażu mogą okazać się inne. Nowy filtr musi być kompatybilny z poprzednim, aby dokładnie przylegał do obudowy i był szczelny.
O czym jeszcze warto pamiętać w kontekście wymiany filtra kabinowego?
Wymieniając filtr kabinowy, należy zwrócić uwagę na dwie ważne kwestie – podkreśla Dominik Zwierzyk, project manager w firmie PZL Sędziszów. – Na wielu produktach, w tym filtrach produkcji PZL Sędziszów, występuje oznaczenie strzałką, które wskazuje kierunek przepływu powietrza, a tym samym sposób umieszczenia filtra w obudowie.
Montaż filtra należy wykonywać z „wyczuciem”, należy uważać, aby nie pozaginać lub wręcz nie uszkodzić filtra, co obniża powierzchnię filtrującą, a co za tym idzie skuteczność filtra. Obudowa filtra powietrza znajduje się najczęściej za schowkiem pasażera, w podszybiu lub obok pedału gazu. W przypadku niektórych samochodów dostęp do filtra kabinowego jest utrudniony, dlatego w razie problemów ze znalezieniem lokalizacji, warto sięgnąć do instrukcji obsługi danego samochodu.
Schowek jest pusty. Możesz wybrać produkty z naszej oferty i dodać je do schowka. Produkty dodane do schowka możesz przesłać do nas do wyceny.