Podnośniki dwukolumnowe z uwagi na ich prostą konstrukcję, wysoką niezawodność oraz uniwersalność cieszą się ogromną popularnością. Przeznaczone przede wszystkim do pracy z samochodami osobowymi i dostawczymi, oferują udźwig do 8 t. Dobrze sprawdzają się w warsztatach posiadających niewielką przestrzeń roboczą. Stanowią idealną alternatywę w porównaniu z mało ergonomicznymi kanałami serwisowymi.
Pojazd podnoszony jest za pomocą dwóch ramion podnoszących przytwierdzonych do zakotwiczonych w posadzce kolumn. Ramiona podnośnika dzielimy na symetryczne (wszystkie cztery ramiona podnośnika mają taka samą długość) oraz asymetryczne (przednie ramiona są dłuższe, tylne ramiona krótsze) W przypadku ramion symetrycznych środek ciężkości pojazdu wypada dokładnie w osi symetrii kolumn podnośnika. W przypadku ramion asymetrycznych środek ciężkości podnoszonego pojazdu wypada przed linią przecinająca obie kolumny.
Pod względem zastosowanego napędu podnośniki dwukolumnowe dzielimy na:
- Podnośniki dwukolumnowe elektromechaniczne, nazywane również podnośnikami śrubowymi. Charakteryzują się prostą konstrukcją, rzadko ulegają awariom, są bardzo wytrzymałe i o wiele prostsze w naprawie. Ich największą wadą jest zdecydowanie głośna praca oraz większe koszty eksploatacji. Należy okresowo wymieniać nakrętki zabezpieczające, które mają określoną żywotność liczoną w cyklach podnoszenia opuszczania. Każde z ramion może mieć oddzielny silnik przy każdej z kolumn lub w przypadku tańszych modeli, jeden silnik zamocowany na jednej z kolumn a napęd na drugą kolumnę przenoszony jest z pomocą wałka synchronizującego poprowadzonego w posadzce lub nad kolumnami.
- Podnośniki dwukolumnowe elektrohydrauliczne. W podnośnikach elektrohydraulicznych do podnoszenia wykorzystywane są siłowniki hydrauliczne napędzane olejem z pompy olejowej. Podnośniki elektrohydrauliczne są znacznie cichsze i szybsze w działaniu.
Wybierając podnośnik dwukolumnowy, warto zwrócić uwagę na rozstaw kolumn, szczególnie ważny kiedy chcemy serwisować pojazdy z napędem elektrycznym. Szeroki rozstaw kolumn zapewnia bezproblemowy dostęp do zespołu baterii.
W przypadku obsługi samochodów sportowych istotnym parametrem jest minimalna wysokość podparcia.