Podnośniki dwukolumnowe do obsługi samochodów osobowych, dostawczych oraz małych ciężarowych. Podnośniki dwukolumnowe oferują udźwig do ok. 8 t, zapewniają bardzo dobry dostęp do całego podwozia i dobrze sprawdzają się przy pracach związanych np. z zawieszeniem pojazdu. Podnośniki dwukolumnowe to dobra alternatywa dla mało ergonomicznych kanałów serwisowych.
Podnośniki dwukolumnowe charakteryzuje prosta konstrukcja, która przekłada się na ich wysoką trwałość i niezawodność. Porównując z innymi typami podnośników samochodowych, podnośniki dwukolumnowe najczęściej są tańsze i prostsze w montażu.
Napęd stosowany w podnośnikach dwukolumnowych.
- Podnośniki dwukolumnowe elektromechaniczne (śrubowe). Zazwyczaj oferują wyższy udźwig. Podnośniki dwukolumnowe elektromechaniczne np. dwukolumnowy podnośnik elektromechaniczny Velyen charakteryzuje prosta konstrukcja, rzadko ulegają awariom, są bardzo wytrzymałe i o wiele prostsze w naprawie w porównaniu z podnośnikami elektrohydraulicznymi. Wadą podnośników dwukolumnowych elektromechanicznych jest ich zdecydowanie głośniejsza praca oraz wyższe koszty eksploatacji. Należy okresowo wymieniać nakrętki zabezpieczające, które mają określoną żywotność liczoną w cyklach podnoszenia opuszczania.
Każde z ramion podnośnika może posiadać niezależny napęd (silnik) umieszczony na każdej z kolumn podnośnika lub w przypadku tańszych modeli, jeden silnik zamocowany na jednej z kolumn a napęd na drugą kolumnę przenoszony jest z pomocą wałka lub łańcucha synchronizującego poprowadzonych w przepuście pomiędzy kolumnami biegnącym w posadzce lub na posadzce. W konstrukcji z niezależnym silnikiem elektrycznym na każdej z dwóch kolumn synchronizacja ramion realizowana jest elektronicznie. W przypadku elektronicznej synchronizacji ramion podnośnika konstrukcja podnośnika nie wymaga łącznika pomiędzy kolumnami. Takie rozwiązanie upraszcza np. montaż podnośnika.
- Podnośniki dwukolumnowe elektrohydrauliczne. W podnośnikach elektrohydraulicznych np dwukolumnowy podnośnik elektrohydrauliczny AMI 3,0 ECO LINE do podnoszenia pojazdu wykorzystywany jest siłownik hydrauliczny napędzany pompą oleju z elektrycznym agregatem. Prawe i lewe ramię podnośnika synchronizowane są za pomocą liny poprowadzonej w górnym łączniku, albo w przepuście na posadzce lub pod posadzką. Podnośniki elektrohydrauliczne są znacznie cichsze i szybsze w działaniu.
Rodzaje ramion podejmujących w podnośnikach dwukolumnowych.
- Ramiona symetryczne. Wszystkie cztery ramiona podnośnika mają taka samą długość. Środek ciężkości pojazdu wypada dokładnie w osi symetrii kolumn podnośnika
- Ramiona asymetryczne. Przednie ramiona są dłuższe, tylne ramiona krótsze. Środek ciężkości podnoszonego pojazdu wypada przed linią przecinająca obie kolumny i możliwe jest np. otwarcie drzwi uniesionego pojazdu, które nie kolidują z kolumną podnośnika.
- Ramiona łamane. Łamane ramiona na końcach posiadają dodatkowy punkt obrotu, który umożliwia ułożenie ramion podnośnika i precyzyjne umiejscowienie adapterów podejmujących pod punktami podparcia pojazdu w taki sposób, żeby ramiona podnośnika w jak najmniejszym stopniu ograniczały dostęp do całego podwozia pojazdu, np. w celu demontażu baterii trakcyjnych. Łamane na końcach ramiona posiada np. podnośnik dwukolumnowy do obsługi pojazdów elektrycznych Ravaglioli KPX357 EV.
Na co zwrócić uwagę wybierając podnośnik dwukolumnowy.
- Rozstaw kolumn. Szeroki rozstaw kolumn umożliwia podparcie pojazdów elektrycznych w taki sposób, żeby ramiona podnośnika nie zasłaniały podwozia pojazdu, zapewniając np. bezproblemowy montaż/demontaż zespołu baterii trakcyjnych.
- Dostępność adapterów dla pojazdów elektrycznych. Np. adapter Herrmann do podnoszenia elektryków w punktach podparcia lub adaptery widłowe do podnoszenia za koła.
- Minimalna wysokość podparcia. Istotna przy obsłudze samochodów sportowych. Do obsługi pojazdów z niskim zawieszeniem zaleca się podnośniki bez progu łączącego kolumny podnośnika z niskoprofilowymi ramionami podejmującymi.